Manusia & Dunia


Terkadang Mereka Hanya Pandai Berkata
Walhal Mereka Tidak Pernah Memahami

Biarlah Langit jadi Saksi
bicara aku pada ILLAhi

Saturday, July 5, 2014

TABAHLAH SAHABATKU ..


Patah bahu memikul dek beban menggunung
menahan berat yang bertimbun
Dugaan berliku persis ombak yang bergulung  
Sehingga tidak larat mendongak ke awan biru
Walau untuk sesaat, aku tidak mampu !

Dari kecil, aku lihat kamu tersenyum
Ketawa dan menangis untuk dapatkan susu
Hingga dewasa, bertambah segaknya diri kamu
Buat aku percaya kamu akan jadi pemuda berilmu

Namun takdir Allah, siapa menduga
Aku sudah tidak kenal kamu siapa
Yang dulu hebat bermain bola
Sekarang kamu sesat , datangnya bala

Andai aku mampu untuk berkata
Bahawa dalamnya aku kecewa
Tentu kau akan menyesal
Malah tidak mampu berbicara

Andai aku mampu melakar besarnya luka
Tentu kau akan menangis meratap hiba
Dan menyesalnya kau lahir ke dunia
Menjadi manusia yang tidak berguna

Jika harga sebuah syurga itu tinggi nilainya
Aku redha gadaikan bahu dan dada
Biar patah dan merobek jiwa
Asalkan aku bukan insan hina

Dan andainya untuk menjadi penghuni syurga
Perlukan airmata seluas samudera
Aku redha, tabah,  hadapi semua

Asalkan penamatnya bukan di neraka .. 

No comments:

Post a Comment