Manusia & Dunia


Terkadang Mereka Hanya Pandai Berkata
Walhal Mereka Tidak Pernah Memahami

Biarlah Langit jadi Saksi
bicara aku pada ILLAhi

Friday, December 23, 2011

Sabar itu Indah

pernah sekali tu aku berjlan2 mnuju kafeteria nga kawan2
dan aku rase ada beberapa senior nie duk kelih jew kat aku
pastu sobsek sobsek sambil tengok aku..
aku nie dah rase cam x sedap ati dah..
p cepat2 ak wat x tahu...
aku bisik kat ati
'pikir positif, dieorang x ngumpat kat aku. kebetulan je kot...'
tiap2 ari camtu laa aku nasihatkan ati aku..
hinggelah one Fine day, ada member aku mai bilik aku
n story about one thiing nie...
memang aku terdiam x tahu nk kata ape daa..
even aku nie kuat n ganas jugak kat luar
p lam ati still ada taman..
air mata wanita nie meleleyh jugak
apbila persahabatn dikhianati.
aku jadi mangsa keadaan di mana
sorang mamat nie nk selindung
kononnya dia x berslah n aku dijdikan
mangsa nk ckp yg dia nie still baik cam malekat laa
tyme tu memang x tahu nk ckp ape..aku nangis ajew malam tu
sume kawan yg tahu sal nie bagi support.
tetibe aku dapat mesej dri die, die nk jumpe aku
n nk explain..
so ak g jumpe n ader 2 orang member aku jdi bodygard laa
aku x ckp byk..aku ckp gini jew
'selagi kite berkawan, akan timbul fitnah mcm2 lagi.
senang citer, kite x yah kawan lagi. stop today.
aku dah x nk ingt sume nie lagi. anggap jew
kite x pernh kawan.byee'
so ending nye aku nga die dah x kawan hingga skunk.
kalu berselisih pun, aku wt derk jew. die pun wt derk gak.
agak lame aku amek mase tuk bina balik kekuatan diri
tyme tu hanya Allah jew tempat aku mengadu.
tyme tu laa aku kenal tahajud, qiamulai, bangun malam sume
setiap amalan tu memang buat aku kuat
sejak dari tu, Alhamdulillah berkat sabar,
aku jdi lebih matang dan berhati2 dalam berkawan.
aku tahu kawan tu manusia..
bila manusia, mcm2 kerenah kite perlu tahu.
sekarang pun bile ada lelaki nk kawn nga aku,
aku pkir 1000x...huhuuu...moment nie memang aku x leh lupe..
even aku dah maafkan mamat tu dlam ati, p otak nie
still x leh lupe....

P/s :

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda di dalam Hadis Qudsi: Allah s.w.t berfirman: "Tidak ada balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang) dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala daripadaKu (dengan bersabar). " (Hadis riwayat Imam Bukhari). 
 

Kesimpulan Hadis: 
1- Tabah dan sabar menghadapi musibah adalah merupakan tanda-tanda kesempurnaan iman manakala keluh-kesah dan bimbang adalah merupakan tanda-tanda kelemahan iman. 
2- Keagungan ganjaran tabah menghadapi musibah.

No comments:

Post a Comment