Manusia & Dunia


Terkadang Mereka Hanya Pandai Berkata
Walhal Mereka Tidak Pernah Memahami

Biarlah Langit jadi Saksi
bicara aku pada ILLAhi

Saturday, January 22, 2011

Elaika (rintihan)


Ku sembahkan rintihan kepadaMu
Tuhan sekalian makhluk
Akan harapanku
Sekalipun aku seorang yang berdosa
Wahai yang Maha Pemberi dan Maha Pemurah
Bila mana keras hatiku
Dan terasa sempit perjalananku
Kujadikan rayuan daripadaku
Sebagai jalan untuk mengharapkan keampunanMu
Bila mana Engkau yang memiliki keampunan
Menghapuskan dosa yang berterusan ini
kurniaanMu dan keampunanMu
adalah merupakan rahmat dan kemuliaan
bukankah Engkau yang memberi aku makan
serta hidayah kepadaku
dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan
anugerah dan nikmat itu kepadaku
walaupun aku seorang yang sentiasa berdosa
semoga orang memiliki ihsan
mengampunkan kesalahanku
dan menutup dosa-dosaku
serta perkara yang telah lalu
sekiranya Engkau ampunkan aku
ampunkan dari kederhakaan
kezaliman dan penganiayaan
yang tak akan terhapus
di hari berhimpun kesedihan
namun jika Engkau membalas siksa terhadapku
aku tidak akan berputus asa
sekalipun dosa-dosaku itu
akan memasukkan diriku ke dalam neraka
Dia adalah seorang yang fasih
Ketika menyebut dan mengingati Rabbnya
Dan bila mana dia bersama selain Tuhannya
Di dunia ini dia membisu
-       Syair Imam Syafie






No comments:

Post a Comment